خانه کیهانی ما | نزدیک‌ترین کهکشان به راه شیری

نزدیک‌ترین کهکشان به راه شیری کدام است؟

مدت هاست که دانشمندان دریافته اند کهکشان راه شیری ما در جهان تنها نیست. کهکشان ما عضوی از گروه محلی- مجموعه ای از ۵۴ کهکشان و کهکشان کوتوله- است و در واقع بخشی از یک ساختار بزرگ‌تر به نام خوشه ویرگو به شمار می‌رود. بنابراین، می‌توانیم بگوییم راه شیری همسایگان بسیاری دارد . بیش‌تر مردم این تصور را دارند که آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان به راه شیری به شمار می‌رود درحالی‌که این کهکشان نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به ماست. نزدیک ترین کهکشان به راه شیری ساختاری است که کهکشان کوتوله سگ بزرگ (canis major dwarf galaxy) نامیده‌ می‌شود، این ساختار در فاصله ۴۲۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان قرار گرفته و ۲۵۰۰۰ سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد .

تصویر کهکشان کوتوله سگ بزرگ و جریان های وابسته به آن( در شکل با رنگ قرمز مشخص شده اند)، نسبت به راه شیری

کشف کهکشان کوتوله سگ بزرگ که در سال ۲۰۰۳ توسط پروژه Two micron all sky survay  اتفاق افتاد .ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رصدخانه Mt.Hopkins  در آریزونا( برای نیم‌کره شمالی) و تلسکوپ رصدخانه Tololo Inter-American(برای نیم کره جنوبی) توانسته اند به طور کامل آسمان را در طول موج فروسرخ بررسی کنند .

استفاده از این روش به ستاره شناسان توانایی شناسایی تعداد زیادی از غول های ستاره ای رده M را در محدوده صورت فلکی کلب اکبر داده است. همچنین با این روش ساختارهای دیگری که شامل این نوع از ستاره ها هستند کشف شده اند که دوتا از آن ها ساختارهای گسترده بسیار کم نوری هستند.  ستارگان نوع M  در قیاس با دیگر ستارگان چندان پر نور نیستند و بیش‌تر وقت ها با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند اما در طول موج فروسرخ به شدت درخشان هستند و به تعداد زیادپدیدار می شوند،  از این رو در کشف ساختارها بسیار موثرند.

تصویری که یک هنرمند از فوران باورنکردنی یک کوتوله سرخ رسم کرده است.

کهکشان کوتوله سگ بزرگ تقریبا شکل بیضوی دارد اما در دسته‌بندی کهکشان‌های نامنظم قرار می‌گیرد. دانشمندان گمان می‌کنند. این کهکشان شامل حدود ۱ میلیارد ستاره است.

علاوه بر خود کهکشان کوتوله ، رشته درازی از ستارگان در امتداد آن دیده می‌شوند .این مجموعه ساختاری حلقه مانند است که سه بار به دور کهکشان پیچ و تاب خورده است. این جریان اولین بار در اویل قرن ۲۱، توسط ستاره شناسانی که پروژه  Sloan Digital Sky Survay  را انجام می‌دادند کشف شد.

نمونه هایی از کهکشان‌های ادغام شده در تصویر بالا نشان داده شده است.

نمونه هایی از کهکشان‌ های ادغام شده در تصویر بالا نشان داده شده است.

در طول بررسی ها بر روی این حلقه از ستارگان و گروهی از خوشه های ستاره ای کروی مشابه آن ها ،کهکشان کوتوله کلب اکبر کشف شدند. کشف این کهکشان کوتوله و بررسی هایی که بر روی ستارگان اطراف به آن انجام گرفته است شواهدی را برای این نظریه که کهکشان ها می‌توانند با بلعیدن همسایه های کوچک ترشان  رشد کنند فراهم آورد. راه شیری با بلعیدن کهکشان هایی مشابه کلب اکبر به این اندازه رسیده است و این فرآیند هم‌چنان ادامه خواهد داشت. از آنجایی که ستارگان کهکشان کوتوله کلب اکبر در حال حاضر از نظر فنی، بخشی از راه شیری به حساب می‌آیند این کهکشان به عنوان نزدیک ترین کهکشان به ما تعریف می‍شود.

ستاره شناسان همچنین معتقدند کهکشان کوتوله کلب اکبر به وسیله میدان گرانشی کهکشانی بسیار سنگین تر از راه شیری در حال فروپاشی است. بدنه اصلی این کهکشان کوتوله تقریبا به طور کامل تخریب شده است ، و با ادامه این فرآیند کهکشان کلب اکبر سفرش را به درون کهکشان ما ادامه خواهد داد، نقطه اوج پروسه ادغام جایی خواهد بود که یک بیلیون ستاره کلب اکبر به ۲۰۰تا ۴۰۰میلیارد  ستاره راه شیری بپیوندند.

پیش از کشف این کهکشان در سال ۲۰۰۳، کهکشان کوتوله بیضوی قوس که در فاصله ۷۵۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد موقعیت نزدیک ترین کهکشان به خود اختصاص داده بود. این کهکشان کوتوله  شامل ۴ خوشه ستاره ای کروی با قطر ۱۰۰۰۰ سال نوری است و در سال ۱۹۹۴ کشف شده است. پیش از آن ابرماژلانی بزرگ که در فاصله ۱۸۰۰۰۰ سال نوری از راه شیری قرار دارد نزدیک‌ترین کهکشان به آن شناخته می‌شد

کهکشان آندرومدا(M31) نزدیک ترین کهکشان مارپیچی به ماست .با وجود اینکه محدوده گرانش آن به راه شیری می رسد اما  در فاصله ۲ میلیون سال نوری از آن قرار دارد. کهکشان آندرومدا با سرعتی حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ثانیه در حال نزدیک شدن به کهکشان راه شیری است و در حدود ۴ بیلیون سال بعد با کهکشان ما ادغام خواهد شد و یک ابرکهکشان را به وجود خواهد آورد.

منبع Universe Today

سوگند متقی

سوگند متقی، نجوم آماتوری را به طور جدی از دوره راهنمایی آغاز کرد و هم اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است. او با مجموعه‌های مختلفی از جمله ماهنامه نجوم، آوا استار و ... تا کنون همکاری داشته و تدریس و ترویج نجوم از فعالیت‌های مورد علاقه اوست.